Gaslicht.com bevestigt: Jaarafrekening bij zonnepanelen foutgevoelig

Energiebelasting 2016Als je zonnepanelen hebt, is je jaarafrekening waarschijnlijk net hogere wiskunde. De kans dat er fouten inzitten, is daardoor groter dan bij een ‘gewone’ energienota. Alle reden dus om goed te (laten) checken of jouw energieleverancier geen fouten gemaakt heeft.

Zo controleer je jouw jaarafrekening

  • Controleer in ieder geval de meterstanden. Op één van de jaarafrekeningen die ik onlangs onder ogen kreeg, waren ze omgewisseld. Daardoor leek het ten onrechte dat er veel stroom verbruikt was, in plaats van opgewekt.
  • Brengt jouw leverancier eerst al je verbruik in rekening en krijg je daarna een creditnota voor de opgewekte energie? Kijk dan of je alleen energiebelasting en opslag duurzame energie betaalt over jouw netto verbruik. Dat is de hoeveelheid stroom die je verbruikt bovenop wat je zelf hebt opgewekt.
  • Heb je meer opgewekt dan verbruikt? Controleer dan of de afgesproken terugleververgoeding ook daadwerkelijk in rekening is gebracht en niet bijvoorbeeld per ongeluk het kale leveringstarief. Dit gebeurde pas bij een zonnepaneelbezitter met een analoge meter, die een ‘negatief’ verbruik had.

En kijk meteen ook even hiernaar

Daarnaast zijn er natuurlijk nog de aandachtspunten die gelden voor élke consument. Kloppen de afgesproken leveringstarieven en vaste leveringskosten? Staan er net zoveel termijnbedragen op de afrekening als je betaald hebt? En is een eventuele welkomstpremie ook uitgekeerd?

Krijg jij nog een aparte nota voor teruglevering? Oeps, dan is het nog lastiger om te checken. Trouwens,  daar kun je je energieleverancier op aanspreken, want dat mag niet meer  van de toezichthouder. Zowel je verbruik als de wijze van salderen en teruglevering moet op één rekening staan.

Twee foute jaarafrekeningen binnen een maand

Bij ‘gewone’ jaarafrekeningen gaat het eigenlijk altijd goed. Of dat ook zo is bij de jaarafrekening die zonnepaneelbezitters krijgen? Daar durf ik eerlijk gezegd mijn hand niet voor in het vuur te steken. Deze maand bleek dat controle in ieder geval geen overbodige luxe is. In korte tijd kreeg ik van willekeurige consumenten twee nota’s onder ogen waar grove fouten in zaten. In het ene geval kreeg de klant een paar tientjes terug. In de andere casus moest er juist flink bijbetaald worden.

Er is vaak geen touw aan vast te knopen…

Nu kan het gebeuren dat een energieleverancier een fout maakt. Maar wat ik vooral zorgelijk vind, is dat er geen touw aan vast te knopen is aan de nota’s die zonnepaneelbezitters krijgen. Elke energieleverancier bouwt de jaarafrekening anders op, maar overzichtelijk zijn ze geen van alle. Wat mij betreft hoog tijd dat de Autoriteit Consument & Mark (ACM) daar wat aan doet.

 Van het kastje naar de muur

Daar komt bij dat je als zonnepaneelbezitter van goede huize moet komen om een fout rechtgezet te krijgen. Toen ik aan het bellen sloeg om fouten rechtgezet te krijgen, trof ik óf klantenservicemedewerkers die geen verstand van zonnepanelen hadden óf medewerkers die zo’n mooi verhaal ophingen dat ik zelf even ging twijfelen. Terwijl ik zeker wist dat ik het bij het juiste eind had. Pas na meerdere correcties stonden uiteindelijk de goede cijfers op papier.

Laat je jaarafrekening checken!

Twijfel je dus of jouw jaarafrekening goed is opgemaakt? Mail hem dan gerust naar onze Servicedesk. Dan duiken wij er voor jou in. Kunnen we meteen de vinger aan de pols houden: zijn dit uitzonderingen op de regel of het topje van de ijsberg….

Bron: Gaslicht.com